Valokuvauspalvelut

Kamera käy…

tapahtumakuvaus

Ellet tallenna ja jaa tietoa tapahtumastasi, älä edes järjestä sitä.”

Olen monta kertaa ollut tapahtumassa, josta ei jää kuin muistoja. Ja jos on tällainen tuulella käyvä tyyppi, kuten minä, ne muistotkin huuhtoutuvat aika nopeasti päästä. On toki järkevää satsata ruokiin ja puitteisiin, mutta kuka hei muistaa enää edes kahden päivän päästä, mitä siellä firman bibbaloissa syötiin?

Kannattaisi kuvata jopa ne safkatkin. Kun näkee kuvan, palaa myös makumuistiin jäänyt jälki. Ja ylipäätään kannattaa kuvata. Kun selaat vanhaa valokuva-albumia (nuoret voivat googlata mikä se on), saatat muistaa kuvanottohetkeltä jopa tuoksut. Siksi kannattaa tallentaa.

tuotekuva Tuotekuvaus

Tämä on ihan oma juttunsa. Joskus sitä joutuu kummastelemaan, että ensin hakataan ”miljoona” tuotekehitykseen ja toinen tuotantoon, mutta nettikaupan kuvat on suoraan terveisiä sieltä, minne valo ei yleensä paista. Muutama satku ei voi enää siinä kohtaa kaataa koko systeemiä?

Valkoisella ja vähän nurkasta rypistyneellä pöytäliinalla kuvatut kamat on vaan jotenkin söpöjä, mutta jos haluat tavarastasi (tai palvelustasi) kunnon hinnan, kannattaa ehkä vähän panostaa. Kännyräpsyt on pro-hommissa hiukan säälittäviä.

Mainoskuvissa tuskin kukaan sentään menee aidan alta, mutta välillä näkee firmojen sivuilla jonkun kansainvälisen kuvapankin sivuilta kopaistuja ”fiiliskuvia” tukemassa kotimaisen yrityksen bisnestä. Jos piipussa on vielä kuteja jäljellä, kannattaa saman tien ampua itseään toiseenkin polveen.

Kliinisessä kuvapankkikuvassa ei välttämättä välity oikein mikään, ei ainakaan yhtiön oma tarina. Tarinan merkitystä ei kuitenkaan passaisi unohtaa! Elämme puhkikilpaillussa maailmassa, joten aito ja rehellinen tarina on todella kova myyntipuhe. Halpuutus voi toimia lauantaimakkaran myynnissä, mutta aika usein asiakas haluaisi olla osa jotain isompaa.

Jokainen yrittäjä on oman onnensa seppä. Kaupallinen menestys on aika pitkälti kiinni maineesta. Tai siis täysin. Mainetta voi hankkia monella tavalla. Suomalainen tapa on usein luoda brändi siitä, että me myydään niin halvalla, että ei kukaan.

Tällaisena vastarannan kiiskenä en ole halpuutuksen kannalla. Me täällä pohjoisessa saaressa ollaan sellaisessa välikädessä, että aina jostain hubbabubbakaupasta voi tilata kiinalaista kamaa halvemmalla, joten siinä kisassa on hinnalla paha pärjätä. Kauppa on nykyään globaalia. Kiinan tai Intian poika tekee ja myy, rahtikone kuskaa ja kusti polkee (tappiolla).

Joten jos olet kiinnostunut rakentamaan brändiä antamalla yrityksestäsi hyvän kuvan, hep, täällä on käsi ylhäällä. Soitellaan! Näitä kannattaa oikeasti miettiä.

Niin ja hei: ne firman pikkujoulut/julkkarit/kevätpöhinät/what ever. Ne pitää ikuistaa! Varsinkin siinä hommassa oon yllättävän pätevä 😉

Henkilöstökuvaus

Hassun paljon näkee yritysten sivustoja ja lehtimainoksia, joissa henkilökunta on kuvattu eri aikaan ja eri paikoissa. Yksi on käynyt passikuvassa, toinen oikeassa studiossa ja sitten on kaikkea siltä väliltä. Hyvä jos ei kännyselfietäkin seassa. Jep.

Tai sitten pakotetaan jengi valkoisen seinän eteen ammuttavaksi. Lopputuloksen perusteella ei aina voi olla varma, onko porukka etsintäkuulutettu vai muusta syystä pienessä paniikissa. Yhtä kaikki, kuvista helposti huokuu sellainen fiilis, että nyt ei ihan olla mukavuusalueella. Se epämukavuus välittyy helposti myös sinne asiakaspintaan.

Olkaa tarkkana siis! Jos mulla olisi valtaa, ehdottaisin, että kuvataan henkilöstö joko yhtenäisesti siistissä studiovalaistuksessa ja rennossa ilmapiirissä, tai vedetään koko setti silleen hillityn överiksi.  Tai viedään porukka johonkin erilaiseen miljööseen. No joo, kunhan nyt tässä taas vain mietiskelen…

Kiinteistökuvaus

Saahan sitä kännykälläkin ihan kiva kuvat, mutta kun ilmoituksen lopussa on summa, jossa on viisi tai kuusi numeroa, äkkinäinen ajattelisi, että ei siinä kohdassa enää kannattaisi säästää satasta tai paria. Mutta todella moni säästää 😀

On myös toisenlaisia vaihtoehtoja.

Studiokuvaus

Mullahan on siis myös oma studio ja sellainenkin ”keikkasetti” löytyy, että studion saa periaatteessa mihin tahansa, missä mestat saa pimennettyä. Eikä sekään nyt niin hirmu tarkkaa ole…

Henkilöt ja kamat saa kuvattua siis melkein missä vaan. Jos on muutama neliö vapaata tilaa ja huoneessa korkeutta mieluusti yli 230 cm, ollaan suunnilleen jo alueella. Tai sitten otatte ja tulette tänne Hämeenlinnan Tiiriöön. Heleppo tulla!

Muut palvelut

Sitä kun liikkuu paljon ja on ihmisten kanssa tekemisissä, syntyy ennen pitkää melko iso kontaktiverkosto hommata yhtä ja toista. Melkein naapurikorttelissa on mielettömän hieno pukuvuokraamo, josta löytyy ihan mitä vain. Äkkiä väittäisin, että mielikuvitus loppuu ennen kuin vuokraamosta tarjonta.

Miljööpuolelle löytyy ratkaisuja sieltä ja täältä, lisäksi puhelimessani on pikavalinta pommiekspertille ja mm. stunt-koordinaattorille. Että jos haluatte rakentaa kuvaussession kylkeen jotain erikoisempaa elämystä, saattaapi järjestyä!