Posted on Jätä kommentti

Kuvan tarinaa osa 2

Jokin aika sitten lupasin kertoa joidenkin kuvieni taustaa ja valaista niiden toteutusta. Tässä kuvieni esittelyssä hyppään tällä kerralla suoraan tähän päivään. Sain nimittäin mielenkiintoisen toimeksiannon, jossa kiinnostaa sekä homman haaste että itse tuotteen tarina.

Uusi kotimainen ja peräti kantahämäläinen kasvohoitotuotesarja kantaa nimeä Påre. Asiassa kiehtoo se, että aivan kuten valokuvaus, myös ihonhoito on niin järjettömän kilpailtu ala, että varmasti helpommallakin voisi menestystä rakentaa. Mutta tuoteperheen kehittäjä Annastiina Rönn on rohkea nainen ja myös hänellä on johtoajatuksenaan tehdä tutun arkisesta tuotteesta laadun kautta erilainen kuin kilpailijoilla. Emme siis kumpikaan halua tuottaa bulkkikamaa. Kannattaa ehdottomasti tutustua!

Ja se kuva. Yksi tehtävistäni oli saada neljä Påre-tuotetta samaan yhteiskuvaan. Haasteena, eikä ihan pienenä, oli se, että tuotteen logo on purkkien etiketeissä kullatulla tekstillä. Jokainen ammattikuvaaja tietää, että kullatun tekstin valaisu ja toistaminen eivät ole ihan helpoimmasta päästä…

Ettei puuhasta tulisi muutenkaan liian yksinkertaista, päädyin tekemään kuvan lasipinnalla saadakseni aikaan tyylikkään heijastuksen. Ohessa on ensimmäinen kuva, jossa tunnustelin tuotteiden sijoittelua ja tarkastelin sitä mainittua heijastusta.

Tästä lähdin työstämään ideaa kohti lopullista kuvaa. Kuten kuvasta näkyy, kullatut tekstit ovat hyvinkin sekalaisia. Joku kirjain näkyy hohtavana, joku on ”sammunut” kokonaan. Eli edessä oli melko isotöinen iltapuhde…

 

 

Tuskin kovin moni olisi tähän starttikuvaan tyytynyt. Minä en ainakaan.

Ratkaisin ongelman rakentamalla loppukuvan monesta kuvasta. Lopulta se syntyi yhteensä yhdeksästä eri valotuksesta. Lähtökohta oli se, että kuvasin jokaisen tuotepakkauksen yksittäin. Lisäksi kappaleiden kaareva pinta ja kullatun tekstin heijastukset edellyttivät tekemään muutamissa tapauksissa useamman valotuksen samasta purkista.

 

Pääsääntöisesti käytin neljää valaisinta. Päävalo oli suunnattuna ylhäältä takaviistosta irrottamaan kohteet taustasta ja antamaan heijastusta lasipintaan. Sen sijoitukseen ja tehoon en koko session aikana kajonnut lainkaan.

Kaksi täytevaloa oli suunnattu suurin piirtein pullojen rinnalta ristiin siten, että lähelle kohdetta sijoitetut isot softboxit oli käännetty hieman tuotteista ohi. Näin sain aikaan pullojen kylkiin piirtävän valon ja samalla ainakin osa etiketin tekstistä tuli valaistua suurin piirtein oikein.

Etikettien tekstejä valaisin lisää ampumalla kohteiden takaa ja ohi melko laajalla ja pehmeällä valolla (ns. beautydish) valoa heijastimeen, jonka puolestaan suuntasin käsin antamaan valoa kirjaimille, joihin sivuvalot eivät osuneet.

Ettei homma olisi liian helppoa, piti tietysti huomioida myös lasipinnan heijastukset. Toisin kuin ajattelisi, ei heijastus ollut lainkaan samanlainen kuin valo suoraan kohteesta. Kullattu teksti näkyi siis täysin erilaisena heijastuksessa kuin itse kohteessa. Tästä syystä jokaisen purkin heijastus on kuvattu erikseen ja lisätty jälkityöstössä lopulliseen kuvaan. Siksi lopulliseen kuvaan käytettyjä eri valotuksia kertyi peräti yhdeksän!

Näin siis tällä kerralla. Tuotekuva ei yleensä synny ihan käden käänteessä, edes studio-olosuhteissa.

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *