Posted on Jätä kommentti

Valitaanpa Vuoden Auto…

Huh! Onpa viikko! Normaalin duunin lomassa olen ollut mukana raadissa, joka tekee Vuoden Auto Suomessa -valinnan.

Onneksi kandidaatteja on enää kuusi jäljellä. Aluksi automalleja oli 30!

Tosin niistä kuudestakin paremmuusjärjestyksen sorvaaminen on edelleen kaikkea muuta kuin helppoa. Tää on vähän sama kuin että eteen tuotaisiin punaviini, uunilenkki, shampanja, sillivoileipä, sacher-leivos ja gazpacho, ja nämä pitäisi laittaa paremmuusjärjestykseen. Mielivaltaisessa järjestyksessä maisteltuna.

Voin sanoa, että Volvo V60 on erilainen kuin Kia Ceed. Tai Ford Focus. Yhtä hankalaa on verrata Volvon XC40:n ja Mercedes-Benzin A-sarjalaisen paremmuutta. Ja johonkin väliin olisi sovitettava myös Skoda Karoq.

Se on heti sanottava, että kaikki ovat omalla tavallaan hyviä. Onneksi on ollut ilo ja kunnia olla mukana peräti neljässä Tekniikan Maaiman autovertailussa pelkästään tänä vuonna. Se ja toinen mokoma viime vuonna antavat ainakin ripauksen selkänojaa ja itseluottamusta. Kun ajaa vuoden aikana yli 40 erilaista autouutuutta, on olemassa kohtuullisen hyvä perusta ja vertailupohja.

Vuoden Auto Suomessa on titteli, jota ei voi ihan pelkän fiiliksen perusteella jakaa. Voitto on mille tahansa automallille merkittävä meriitti, joka noteerataan jopa maamme rajojen ulkopuolella.

Ja vaikka meitä raatilaisia on kolmisenkymmentä, huomasin tässä eräänä vuonna, että jos olisin vaihtanut kahden auton paikkaa omassa arviossani, olisi VAS-tittelin saaja vaihtunut… Että sikäli ei ole yhdentekevää, miten ne 15 pistettä jakaa!

En paljasta omia suosikkejani, mutta voin vakuuttaa, että kynä piti terottaa aika monta kertaa, ennen kuin se toisaalta toisaalta -pyörittely oli valmis.

Nyt sitten odotellaan jännityksellä perjantaita ja VAS-gaalaa. Se muuten myös televisioidaan ja MTV3 näyttää gaalan 10.11. klo 15.05 ja uusintana 11.11. klo 13.

Posted on Jätä kommentti

Näkyvyys kuntoon

Kesälomat lienee pääosin nautittu, joten on aika tarttua bisnekseen. Syyssesonki on hyvää aikaa sekä tuotelanseerauksiin että asiakassuhteiden ylläpitoon.

Molemmissa operaatioissa on tärkeää muistaa kevyt nyrkkisääntö siitä, että mitään ei oikeastaan kannata edes tehdä, ellei asiasta kerro muille. Informaation levittämisessä ei kannata vähätellä sen enempää oikeiden tiedotuskanavien käyttämistä kuin laadukkaan materiaalin tuottamista. Ymmärrettävä teksti ja ennen kaikkea laadukkaat kuvat rakentavat menestyksekkään lanseerauksen tai asiakastilaisuuden ikuistamisen kivijalan.

Erityisesti kuvissa harmittavan usein säästetään. Meidän ammattikuvaajien palkkiot tuskin vielä kaatavat pienenkään yrityksen budjettia, joten säästökohteita kannattaa puntaroida tarkkaan. Visuaalinen kokonaisuus on kuitenkin se, joka niin tuotteissa, palveluissa kuin erilaisissa tapahtumatallenteissa herättää tai sammuttaa asiakkaiden mielenkiinnon.

Pidetään yhdessä lippua korkealla ja laitetaan Sinunkin yrityksesi julkisivu kuntoon. Voin tarvittaessa toimia niin nettisivujen kuin asiakasjulkaisujen välittäjänä laajan yhteistyöverkostoni avulla. Suunnitellaan ja lasketaan, jotta voimme yhdessä hämmästyä, miten edullisesti ja tehokkaasti yrityksesi näkyvyys voidaan laittaa kuntoon!

 

Syysterveisin Jari K